Motorolaj, és ami mögötte van

Ha az üzemanyag a belső égésű motor tápláléka, akkor a kenőanyag olyan, mint a vér: a felszín alatt kering és mozgásban tartja.

Ez persze nem egy pontos analógia, hiszen a vérnek tápanyagszállító szerepe is van, ezen kívül nem járul hozzá az ízületek mozgékonyságához, a hasonlatot pusztán a pumpa hajtotta keringési rendszerre, valamint a cirkulálás folyamatosságának fontosságára építettem.

De ne bonyolódjunk bele nagyon a biológiába, hanem maradjunk a motoroknál: a motorolaj kiemelt szerepet játszik a megfelelő működésben, több szempontból is.

A kenőanyag felelős a mozgás okozta mechanikai súrlódás csökkentéséért, szerepe van a motor tisztán tartásában, a hőelvezetésben, valamint a korrózió elleni védelmet is biztosítja. 

Főszerepben: a kenőanyag

Vegyük hát sorra, milyen módon járul hozzá a motorolaj mindehhez:
A súrlódás egy olyan fizikai erő, amely két felület találkozásakor lép fel.

Ez egy kiküszöbölhetetlen tényező, aminek anyaga és fizikai kiterjedése van, arra bizony hatással van valamilyen módon.

Ne menjünk bele részletesen, hogy hány különböző féle létezik, annyit azonban jegyezzünk meg, hogy még a minket körülvevő levegőnek is van annyi közegellenállása, hogy az súrlódást okoz – ezért izzik fel a légkörbe visszatérő űrhajó vagy ég el a kisebb méretű meteorit.

Ehhez azonban akkora sebesség is kell, itt a földön ennek nemigen fogunk a közelébe érni, és ezt ismételten a súrlódásnak köszönhetjük, többek között.

A motor alkatrészei között száraz súrlódás jelentkezik a forgó, rezgő, pumpáló mozgás következtében, ami megfelelő kenés nélkül akár végzetes károkat is okozhat.

Az összedörzsölődő felületek elkerülhetetlenül kopni kezdenek, vagyis apró részecskék válnak le a felületről.

Amíg ez a leválás csak pár mikronnyi réteget érint, addig semmi probléma nincs, még nem befolyásolja markánsan, viszont a használatban eltöltött évek alatt egyre több és több forgácsolódik le az alkatrészek felületéből, mígnem már milliméterekben mérhető a hézag és ez akár a motor végét is jelentheti, de minimum egy költséges szervizzel egybekötött cserét.

Főszerepben: a kenőanyag

A motorolaj ezt a kopást hivatott a lehetőségekhez mérten minimalizálni, vagyis a mozgó alkatrészek élettartamát meghosszabbítani.

Természetesen motor és motor között is van különbség, mint tudjuk, éppen ezért nem lehet mindegyikhez ugyanolyan olajat használni.

Amíg egy precízen dolgozó motor, például egy sportkocsi motorjába alacsony viszkozitású olajat célszerű tölteni, addig egy régi szovjet teherautó egy „sűrűbb”, vagyis nagyobb viszkozitású kenőanyagot igényel. 

Őröl az idő vasfoga

A korróziógátlás is feladata a motorolajnak, hiszen azzal, hogy filmréteget képez az alkatrészek felületén, elzárja azokat a légköri oxigéntől és nedvességtől.

Mivel a gépjárművek alkotóelemei nem rozsdamentes acélból készülnek (részben annak ára, másrészt az összetétele miatt), úgyhogy hajlamosak a rozsdásodásra – amit az imént említett két tényező okoz elsősorban.

De ugyanúgy korrodálhatja az acélt, hogy a működéskor keletkezett savas kémhatású égéstermékek a párával, gőzzel keveredve a felszínére ülnek és kémiailag megmarják.

Az olajréteg felfogja ezeket a káros anyagokat, és nem engedi az alkatrészek felületére ülni.

Őröl az idő vasfoga

Csak ne olyan hevesen!

A hőelvezetés is egy fontos szempont, ugyanis a fentebb emlegetett súrlódás komoly hőterheléssel is jár, ami jobb esetben csak túlmelegedést, rosszabb esetben az acél kilágyulását, törését, vagy akár izzását is okozhatja, ami fokozott tűzveszélyt is jelent.

A motorolaj megakadályozza az ilyen mértékű felhevülést, részben a súrlódás kiküszöbölésével, részben pedig az elkerülhetetlenül keletkező hő elvezetésével.

E nélkül nemigen hajthatnánk meg rendesen autónkat, motorunkat, mert már rövidtávon is súlyos károk keletkeznének a szerkezetében. 

Tisztán szeretjük

Tisztán szeretjük

A tisztításban is részt vesz a keringő olaj, ugyanis a hengerekben keletkező korom és egyéb szennyező égéstermékek, pontosabban azok motortérbe kerülő részének, ezen kívül a motor kopásával járó apró fémrészecskék eltávolításáért is felelős.

A korszerű motorolajak tartalmaznak olyan adalékot, amely a folyadékban lebegteti ezeket a szennyeződéseket, ezzel megakadályozva, hogy azok leülepedve felgyűljenek és dugulást okozzanak a keringésben.

Pont ezek miatt a szennyeződések miatt van szükség olajszűrő alkalmazására, hogy ne kerüljenek vissza a körforgásba. 

Azonban a szűrők sem örök életűek, ahogyan a motorolajok sem, vagyis egy idő után telítődnek ezekkel a szennyeződésekkel, ilyenkor pedig több, mint erősen ajánlott a cseréjük.

Ha érzünk magunkban elég ügyességet, hogy magunk szerezzük be és cseréljük le a fáradt olajat, akkor mindenképpen érdemes ezzel foglalkozó szakkereskedéshez fordulnunk, hiszen ott akár még szaktanácsot, tippeket, útmutatót is kaphatunk a szakértőktől.

Azonban ha úgy döntünk, szerelővel cseréltetjük az olajunkat, akkor azt mindenképpen tegyük meg az előírt kilométer átlépése vagy idő eltelte után, ugyanis minél koszosabb, minél elhasználtabb egy adag olaj a járművünkben, annál valószínűbb, hogy nem tudja hatékonyan ellátni a feladatát, és a csere halogatása a teljesítmény csökkenéséhez, vagy a motor károsodásához is vezethet.

Figyeljünk tehát oda járművünk szükségleteire, hiszen a saját és utasaink életét bízzuk rá, megérdemli a törődést. 

KrokodilZoo