Az olajcsere szabálya – szabad-e halogatnunk?

Röviden megfogalmazva: nem.

Kicsit hosszabban kifejtve viszont nagyon is ésszerű érvek szólnak amellett, hogy miért érdemes az előírt kilométerösszeg elérése, de még inkább a meghatározott idő letelte után megcsinálni vagy megcsináltatni. 

A gyártók nem véletlenül írják elő egy gépjármű számára az ideális olajtípust és annak (rendszerint) 15 000 kilométerenkénti, vagy éves cseréjét – akkor is érdemes betartani, ha csak ajánlás.

Nem kell rémeket látni, elsősorban nem arra játszanak, hogy minél többször a zsebünkbe kelljen nyúlnunk, de a dolog bizony némi pénz elköltésével jár.

Azonban ha nem sajnáljuk azt az időnkénti összeget rászánni, akkor bizony a járművünk meg fogja hálálni, hiszen, hacsak egyéb gondja nem támad, hosszú ideig fog minket szolgálni.

Miért éppen a megfelelő kenésen múljon, hogy a motor meddig bírja?

Extrém esetek

Extrém esetek

Ahány sofőr, annyi féle vezetési szokás, és ahány jármű, annyi különböző igény és körülmény – nincs egyetemes varázsige, ami mindegyik problémára megoldást kínál.

De nézzük meg két, igen szélsőséges példán keresztül, hogy mik lehetnek azok a tényezők, amik befolyásolják az olajcsere gyakoriságát, megsürgetik annak szükségességét.

A folyamatosan úton lévő, napi több száz kilométert nagy sebességgel futó buszok és teherautók olajcsere-periódusa akár 100 000 km-re is kitolódhat, de miért?

Egyrészt azért, mert a motor sokkal többet működik üzemi hőmérsékleten, azaz a folyamatos, egyenletes kenés rendszeresen és hosszú távon biztosítva van, nem kell újra és újra megállni, a motornak van ideje kifutni magát.

Másrészt ekkora járműveknek sokkal nagyobb az olajfelvétele, egy személyautóban használt mennyiség többszöröse, ezáltal az egyes molekuláknak ritkábban van alkalmuk „akciózni”, lassabban bomlanak szét a megterheléstől.

Persze kopás itt is történik, szennyeződések is keletkeznek bőven, de a nagyobb mennyiség több koszt tud felvenni, másrészt a teherautók és buszok motorja általában kevésbé precíz a működése, mint a személyautóké, különösen az újabbaké.

A problémakör másik végén a városi körülmények közötti napi használatú járművek állnak.

Kevés használati mód tud egy motort hamarabb a roncstelepre juttatni, mint a városi hideg használat, főleg kis távokon.

A stop-and-go elv száz százalékosan érvényesül: lámpától lámpáig haladás, dugóban araszolás, majd azt követően türelmetlenül jól odalépés – mind kegyetlenül koszolják és megterhelik a motort, ami így nem tud egyszer sem rendesen bemelegedni, így a kenés is rendszerint elégtelen marad.

Városi használat esetén az olajcseréig megtett kilométerek összege 5 és 10 ezer közé csökken, azaz sokkal hamarabb elhasználódik, mint egy gyakrabban meghajtott járműnél. 

„Ej, ráérünk arra még!”

Az sem jelenthet kifogást vagy okot a csere elodázására, hogy folyamatosan ellenőrizve van az olajszint és utántöltve, vagy ha szintetikus motorolajat használunk, esetleg ha csak nagyon keveset hajtjuk a járművet – hiszen az olaj attól még öregszik.

Ráadásul, mivel rövid használatok esetében nem biztos, hogy a rendszer át tudja mozgatni, keringetni a rendelkezésre álló olajmennyiséget, így, adalékok ide- vagy-oda, lerakódások keletkezhetnek, főleg a még meleg motor okozta kokszosodás következtében.

Modernebb járművekben a fedélzeti számítógép már képes megkülönböztetni a nagy sebességgel, autópályán és a városban araszolva megtett kilométereket, mert mint tudjuk, a kettő távolról sem egyenértékű, és ha ilyenkor a rendszer úgy találja, hogy még nem feltétlenül indokolt a csere, akkor csak később fogja jelezni azt – ezt nevezzük rugalmas szervizintervallumnak. 

„Ej, ráérünk arra még!”

Aztán, például ha flottát üzemeltetünk, akkor laboratóriumi vizsgálattal mintákból meg lehet állapítani, hogy indokolt-e már a csere, vagy még ráér, de ezt egyszerű használóként elég valószerűtlen, hogy megengedhetjük magunknak.

Léteznek továbbá hosszú csereperiódusú szintetikus olajak is, de ezek csak bizonyos gépjárművekben megengedettek.

Mindettől függetlenül továbbra is érdemes betartani a megadott korlátokat, hiszen jót teszünk vele a gépünknek, és saját magunkat is jelentős költségektől tudjuk megkímélni.

Elvégre évente párezer forint jó minőségű motorolajra, vagy egy idő után egy új jármű – azt hiszem, egyetérthetünk abban, hogy nagyon nem mindegy.

KrokodilZoo